Ogrodnictwo

Temat: Bioodpady w domu i w ogrodzie. Zakładanie kompostownika. Poznanie cech budowy kompostownika.


Kompostowanie to najlepszy sposób, żeby uzyskać własny materiał do użyźniania gleby, a przy tym zagospodarować odpady, które powstają w naszej kuchni czy ogrodzie.

Odpady biodegradowalne to około 70% naszych śmieci. Jeśli trafią one do kompostownika, będziemy mogli posegregować nawet 95% odpadów pozostałych po oddzieleniu resztek jedzenia.

Kompostownik można kupić albo zrobić samemu.

Gotowy kompostownik ogrodowy można kupić w sklepie lub markecie ogrodniczym. Sprawdza się zwłaszcza w małych ogrodach, gdzie nie powstaje dużo odpadów biodegradowalnych.

Drewniany kompostownik o budowie ażurowej można wykonać samodzielnie z desek lub zaimpregnowanych belek, ułożonych tak, aby zapewnić dostęp powietrza do warstw kompostu.

Kompostowanie w pryzmie to najprostszy sposób kompostowania, polega na układaniu warstwami materiałów biodegradowalnych.

Co wrzucamy do kompostownika? Większość odpadów kuchennych i ogrodowych, takich jak: resztki owoców i warzyw, resztki roślinne, rozgniecione skorupki z jaj, fusy z kawy i herbaty, gałązki żywopłotów, ziemię z doniczek i skrzynek, przekwitnięte kwiaty, liście, skoszoną trawę, nadziemne części chwastów, niezadrukowany papier (papier śniadaniowy, chusteczki, serwetki, tektura itp.), a także słomę i siano.

Nie wrzucamy do kompostownika mięsnych odpadów kuchennych i kości, zainfekowanych roślin ogrodowych, gruzu czy śmieci z odkurzacza.


Przeczytaj i wybierz przykłady odpadów zielonych (bioodpadów).

Narysuj diagram w zeszycie i wpisz poprawne odpowiedzi:


Wydrukuj kartę pracy „zakładanie kompostownika” (najdziesz ją w załączniku na dole strony). Wytnij etykiety i wklej je w ramki pod odpowiednimi ilustracjami. Całość wklej do zeszytu.


Rozwiąż test sprawdzający wiedzę.

1. Przykładem bioodpadów są:

a. torba foliowa, gazeta, guzik;

b. ogryzek, skoszona trawa, skorupki jajek;

c. słoik po miodzie, kubek po jogurcie, puszka po napoju;

2. Kompostownik może być ulokowany:

a. w ogródku szkolnym i przydomowym;

b. tylko na terenie pola uprawnego;

c. na klatce schodowej.

3. Co powstaje z odpadów zielonych po ukończonym procesie kompostowania?

a. bioodpad;

b. nawóz, który można użyć do użyźniania gleby;

c. nic nie powstaje, odpady całkowicie odparowują.

4. Aby proces kompostowania przebiegał prawidłowo, należy kontrolować:

a. wilgotność, temperaturę i ilość powietrza w kompoście;

b. ilość potasu i wapnia w kompoście ciśnienie i temperaturę w kompostowniku.