Poznanie, wyczuwanie i usprawnianie dłoni.

PRZEBIEG ZAJĘĆ:


  • Ćwiczenie wprowadzające.- Przed zajęciami rozkładamy materac i zwyczajowo na powitanie wykonujemy ćwiczenie tzw. „Kołyska”- Siadamy na materacu dziecko znajduje się między naszymi nogami. Obejmujemy je ramionami, nogami i tułowiem. Delikatnie bujamy się z boku na bok, kołysząc dziecko i podpierając kolanami, udami i ramionami. Poczucie odprężenia i bezpieczeństwa w trakcie tego ćwiczenia można wzmacniać śpiewając lub nucąc cicho w rytm kołysania dziecka. Można korzystać z nagrania na kasecie magnetofonowej.
  • Zajęcia właściwe:
    • Prezentowanie dłoni w ciemni.- Zaciemniamy pomieszczenie (jesteśmy ubrani w ciemne ubranie), nakładamy sobie i dziecku białe rękawiczki. Siadamy naprzeciwko dziecka. Pokazujemy swoje dłonie mówiąc „To są dłonie”. Następnie bierzemy ręce dziecka mówiąc „To są dłonie”. Następnie wykonujesz kolejne ruchy mówiąc „dłonie machają”- machasz, „dłonie dotykają”- dotykasz, „dłonie klaszczą”- klaszczesz, „dłonie głaszczą”- głaszczesz dziecko po buzi. Następnie odsłaniamy okna i kontynuujemy zajęcia.
    • Ćwiczenie: ciepłe-zimne: stawiamy przed dzieckiem naczynie z ciepłym kisielem i zimną wodą. Dziecko zanurza z naszą pomocą dłonie na przemian w kisielu i w wodzie.
    • Ćwiczenie: gładkie-szorstkie: dziecko dotyka gładkiej powierzchni blatu najpierw poszczególnymi palcami, następnie całą dłonią (można to ćwiczenie wykonać z bębnem. Dalej dziecko dotyka całymi dłońmi powierzchnie, na którą wysypaliśmy kaszę, groch, ryż. Następnie moczymy palce dziecka w farbie i odciskamy ślady na kartkach, to samo robimy z całymi dłońmi.
    • Ćwiczenia: dotykam-czuję: przy naszej pomocy dziecko próbuje palcem wskazującym kręcić tarczą telefonu, przesuwać kulki liczydła, przyciskać włącznik kontaktu, dotykanie przedmiotów o różnym kształcie i powierzchni ukrytych w worku (np. piłeczki, pluszowego misia, drewnianych klocków, metalowych kółek, szczoteczki itp.).
    • Ćwiczenia w toczeniu przedmiotów (kij, wałek z plasteliny) po stole, ugniataniu, rozgniataniu (ugniatamy z dzieckiem plastelinę, masę solną, wciskamy w nią kasztany, żołędzie, fasolę)
    • Ćwiczenia z papierem- darcie kartek, gniecenie i zwijanie w kulę, rozwijanie przy pomocy
    • Ćwiczenia w przesypywaniu i przelewaniu. Dziecko przesypuje z kubka do kubka kaszę, groch. Dziecko przelewa z kubka do kubka wodę.